Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
Povijest Dacije i Bulgarrena započela je istovremeno 1966. godine, kada su Bugarska i Rumunjska potpisale ugovore s Renaultom. Međutim, proizvodnja kod našeg sjevernog susjeda razlikuje se od naše u nekoliko ključnih aspekata - iako je tvornica izgrađena tamo proradila tek 1968. godine, ona je puno veća, bolje opremljena i s puno većim kapacitetom. Sama proizvodnja odvija se u zatvorenom ciklusu i ne ovisi o vanjskim nabavama, a Dacia 1300, koja je za svoje vrijeme analogna modernom Renaultu 12, počela se proizvoditi istovremeno s njom. Zato je resurs i same tvornice i konkretnog modela vrlo visok, i nije slučajno da je ostao na transportnoj traci više od četvrt stoljeća piese auto online.

Krajem 1970-ih istekao je ugovor Renaulta s Rumunjskom, ali francuska strana dala je prijedlog za njegovo produljenje, s idejom da se umjesto Dacije 1300 pokrene proizvodnja Renaulta 18. Međutim, vladajuća Komunistička partija smatrala je da su rumunjski proizvođači automobila već stekli dovoljno iskustva da se sami nose sa svim budućim izazovima. Kao rezultat toga, 1980-ih pojavio se cijeli niz zanimljivih eksperimentalnih razvoja - od kompaktnog gradskog automobila do atraktivnog sportskog coupea, kao i, naravno, brojne varijacije temeljene na standardnoj limuzini. Genetski resurs Renaulta 12 doista je vrlo velik, ali ipak nije beskonačan. Zato su već sredinom 1980-ih tvornički dizajneri ponudili verziju potpuno novog, modernog automobila, s numeričkim indeksom 1325. Ovdje su, nažalost, stranački stručnjaci ponovno imali odlučujuću riječ, te je ovaj ambiciozni projekt ostao samo na crtaćoj ploči. Prema gore navedenim uputama, moraju se ostvariti maksimalne uštede, zbog čega buduća Dacia mora zadržati što više strukturnih elemenata iz modela 1300.
Međutim, unatoč nametnutim ograničenjima, tvornički stručnjaci uspjeli su stvoriti prilično pristojan automobil s novom, elegantnom linijom, što je bio važan korak naprijed u stilskoj evoluciji Dacije. Dizajn Renaulta 12, dizajniranog još sredinom 1960-ih, pokazao se vrlo prikladnim za transformaciju u hatchback (što nije bilo u rasponu francuskog prototipa), a ta je ideja praktički ostvarena krajem 1980-ih s prethodnim modelom 1320.
Prednji dio Dacije 1325 značajan je po redizajniranoj maski hladnjaka i novom poklopcu motora, kao i redizajniranom motornom prostoru (čime se postiže bolja apsorpcija udara u slučaju frontalnog udara i stoga bolja zaštita vozača i putnika), kao i pravokutnim prednjim svjetlima u kombinaciji s pokazivačima smjera i odgovarajućim bočnim svjetlima. Preradom stražnjeg dijela postignuto je smanjenje aerodinamičkog koeficijenta s 0,45 na Daciji 1300 na 0,33 na novom modelu (u to vrijeme optimalni koeficijent u svijetu bio je oko 0,3).
Stil stražnjeg dijela potpuno je drugačiji od onog kod prethodnih modela i uvelike se približava tadašnjim zapadnim modelima. Masa vozila smanjena je uklanjanjem područja prekrivenih prednjim i stražnjim branicima, što u konačnici doprinosi smanjenju potrošnje goriva.
Dacia 1325 dostupna je s dvije vrste motora, 1289 i 1397 ccm. Bregaste osovine su ugrađene u glavu cilindra i pokreću ih Pirettijev zupčasti remen koji se servisira svakih 50.000 km. Istovremeno, slično rješenje su široko koristile tvrtke poput Renaulta, Volkswagena, Forda i drugih, te su u tu svrhu modificirane konfiguracija komore za izgaranje, shema razvoda, pumpa za ulje i rasplinjač. U verzijama s motorom od 1397 ccm predviđena je ugradnja dvokomornog rasplinjača, temeljenog na onome koji koristi Oltcit, što dovodi do smanjenja potrošnje goriva i smanjenja štetnih emisija. Ispunjeni su važeći međunarodni propisi o razini buke. Nadzorna ploča uključuje neke nove instrumente poput tahometra i zaslona za prikaz tlaka ulja i temperature rashladne tekućine. Ventilacija i grijanje kabine su na puno boljoj razini nego kod prethodnih modela, a klima uređaj je također dostupan kao opcija.
Što se tiče stila, Dacia 1325 ima svoj prototip u modelu 1320 - prvom hatchbacku tvrtke, temeljenom na karavanskoj verziji, koji se proizvodio u malim serijama od 1987. do 1990. Model 1325 proizvodio se između 1991. i 1996., što se poklopilo s početkom demokratskih procesa u zemlji. Odatle potječe i njegov komercijalni naziv Liberta, što na rumunjskom znači "sloboda".
- 2025-07-08 - 45-godišnji otac Polonez
- 2025-07-07 - Modèle de 7 familles d'Opel : en Rüsselsheim-Családmodel
- 2025-07-06 - L'operation FIAT 500 Hybriddel de Mirafiori-auto – 5000 dana jusqu'à la fin 2025
- 2025-07-05 - Et le dernier jour, Mark, quelqu'un qui a attendu 60 ans dans son interprétation, a donné : "Audi har haft et stort behob".
- 2025-07-04 - 70.000 BMW-Elektronikauto'er avec Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - Hyundai Ioniq 6 N Dynamic proslavio je svoju premijeru na Festivalu brzine u Goodwoodu.
- 2025-07-02 - 510 LE nakon 50.000 km u kući: moteur AMG V8 bruto
- 2025-07-01 - En VW-betiltja en baan förste Sitzplatznutzung
- 2025-06-30 - Chez Stellantis, nous avons trouvé un motor Hemi-V8!
- 2025-06-28 - En Kia Sportage Motorunk 53 km plus (KITERJESZTETT TESZT)
