Porsche 914: drugačija perspektiva

Lansiran prije 55 godina, model 914 je nešto potpuno novo za Porsche. To je prvi serijski automobil marke s motorom smještenim u sredini, prvi koji se nudi samo kao verzija s otvorenim krovom i prvi koji je dizajniran kao nova linija modela, različita od one s automobilima s motorom straga. Model 914, koji je debitirao u rujnu 1969. na sajmu automobila u Frankfurtu, treći je potpuno novi serijski automobil tvrtke Porsche magazin de piese auto online.

Porsche 914: drugačija perspektiva

Vierzehner, ili "četrnaestogodišnjak", kako ga Nijemci zovu, bio je ispred svog vremena u mnogočemu, ali 1969. godine izgleda strano u usporedbi s elegantnim klasicima koji su Porscheu donijeli pravu svjetsku slavu. Dizajn automobila nije izazvao očekivane pozitivne kritike i možda zbog toga tvrtka nikada nije u medijima promovirala ime stilista koji ga je dizajnirao. Ono što je službeno objavljeno jest da je model rezultat zajedničkog rada dviju neraskidivo povezanih automobilskih tvrtki: Porschea i VW-a, pri čemu prva želi potpuno novi model, ali si ga ne može priuštiti, a druga želi obogatiti svoju ponudu svježim dizajnom. I to je sasvim logično, budući da je sredinom 1960-ih Karmann Ghia već izgledao prilično zastarjelo, a njegova zamjena potpuno novim modelom bila je hitna.

Tako je postignut dogovor između dvije tvrtke, prema kojem je Volkswagen angažirao Porsche za dizajn sportskog automobila koji će proizvoditi Karmann. Odlučeno je da se opremi novim VW-ovim 1,7-litrenim bokser četverocilindričnim motorom, namijenjenim budućem modernom VW 411 fastbacku, dok su prednji ovjes, upravljač i peterostupanjski mjenjač bili iz Porschea 911. Automobil je u Europi lansiran kao VW-Porsche, ali na američkom tržištu prodavao se samo kao Porsche. Unutrašnjost također miješa poznate elemente iz VW-a i Porschea.

Godine 1964., kada je dizajnerski tim u Zuffenhausenu preuzeo projekt VW-Porsche, razmotrio je nekoliko koncepata, uključujući prijedloge za eksterijer, ali je potom krenuo svojim putem. Početkom 1966. godine odobren je konačni vanjski dizajn, koji je dizajnirao tadašnji glavni dizajner Porschea Heinrich Klie.

Osim prednosti u upravljanju, varijanta s motorom u sredini ima prtljažnik, i sprijeda i straga, što ga čini pravim touring automobilom, s tvrdim krovnim panelom koji se uvlači u stražnji dio. Ova konfiguracija, u kombinaciji s karakterističnim dizajnom, jasno distancira 914 od 911. Vizualno se automobil značajno razlikuje ne samo od ostalih modela tvrtke, već i od sportskih modela drugih tvrtki, a na svojoj premijeri 1969. godine pokazuje se izrazito individualnim u smislu dizajna.

Nažalost, 914 je od samog početka bio osuđen na propast u Europi, gdje je percipiran kao VW-Porsche, ali ne kao VW, niti kao Porsche. Međutim, svi se slažu oko jednog: nudi nevjerojatno upravljanje, inteligentan dizajn i divljenja vrijednu učinkovitost. Šasiju je razvio legendarni Porscheov inženjer Helmut Bott, a svoju je vrijednost dokazala u Le Mansu 1970. godine, gdje je pobijedila u GT kategoriji, zauzela šesto mjesto u ukupnom poretku i četvrto u indeksu učinkovitosti.

Između 1970. i 1976. godine proizvedeno je ukupno oko 119 000 primjeraka, što je zapravo vrlo dobro postignuće.

Autodijelovi AutoPower
Autodijelovi AutoPower

Vierzehner, ili "četrnaestogodišnjak", kako ga Nijemci zovu, bio je ispred svog vremena u mnogočemu, ali 1969

Tako je postignut dogovor između dvije tvrtke, prema kojem je Volkswagen angažirao Porsche za dizajn sportskog automobila koji će proizvoditi Karmann