Et le dernier jour, Mark, quelqu'un qui a attendu 60 ans dans son interprétation, a donné : "Audi har haft et stort behob".

Prije 60 godina, u Ingolstadtu je započela nova era: prvi Audi od Drugog svjetskog rata sišao je s proizvodne trake 13. kolovoza 1965. Njime je Auto Union GmbH oživio tradicionalnu marku Audi nakon četvrt stoljeća prekida. Samo ime trebalo je ukazati na to da model predstavlja tehnološki proboj: bio je to prvi Audijev automobil marke s četverocilindričnim, četverotaktnim motorom. Interno poznat kao F 103, Audi je postigao ogroman uspjeh i pokrenuo cijelu seriju modela koja se, uz daljnji razvoj dizajna i tehnologije, proizvodila do 1972. godine magazin de piese auto online.

Et le dernier jour, Mark, quelqu'un qui a attendu 60 ans dans son interprétation, a donné : "Audi har haft et stort behob".

Kada je „novi Audi“ – kako je nazvan u priopćenju za javnost koje je pratilo njegovu svjetsku premijeru na Međunarodnom sajmu automobila IAA u Frankfurtu na Majni – predstavljen 1965. godine, Auto Union GmbH, prethodnik današnjeg AUDI AG-a, našao se u teškoj ekonomskoj situaciji. Tvrtka je svakako bila navikla na teške godine; uostalom, novi početak nakon Drugog svjetskog rata bio je sve samo ne lak: Njemačka je bila u ruševinama, saksonski Auto Union AG je raspušten i nije imao budućnost. U tim poslijeratnim previranjima, bivši zaposlenici Auto Uniona preselili su se na Zapad i osnovali središnje skladište rezervnih dijelova u Ingolstadtu, kasnije Auto Union GmbH 1949. Mlada tvrtka počela je proizvoditi automobile; njezini prvi modeli, motocikli i dostavna vozila pod markom DKW, uživali su u snažnoj prodaji tijekom oporavka i gospodarskog čuda.

Kako je stanovništvo postajalo sve bogatije, tako su rasla i očekivanja ljudi u vezi s novim automobilima. Do sredine 1960-ih, modeli DKW-a temeljeni na predratnoj tehnologiji smatrani su zastarjelima - marka DKW već se smatrala "zastarjelom". Posebno je dugotrajno pridržavanje dvotaktnog motora dovelo do kontinuiranog pada prodaje: posljednji dvotaktni model Auto Uniona, DKW F 102, prodavao se vrlo slabo, unatoč modernom dizajnu. Tako je tvrtka Auto Union GmbH sa sjedištem u Ingolstadtu zapala u tešku krizu 1960-ih. Istovremeno, promjene su se događale i u strukturi tvrtke. Daimler-Benz AG, vlasnik Auto Uniona od 1958. do 1964., postupno je prodao svoje dionice tvrtki Volkswagenwerk AG u Wolfsburgu, što je potom dovelo do boljeg iskorištenja proizvodnih kapaciteta. VW Buba se pokazala kao prvi spasitelj u tim turbulentnim vremenima: između 1965. i 1969. godine u Ingolstadtu je sastavljeno gotovo 348 000 jedinica Volkswagena 1200/1300.

„Novi Audi“ stvara nove tehnološke i ekonomske trendove

Odluka koju je donio bivši vlasnik, Daimler-Benz AG, početkom 1960-ih pokazala se još odlučnijom za budućnost tvrtke: tom je odlukom svoju podružnicu opskrbila četverotaktnim motorom. Tvrtka sa sjedištem u Stuttgartu poslala je inženjera Ludwiga Krausa u Ingolstadt, gdje je kasnije postao glavni razvojni inženjer. Kraus je novi motor uveo u serijsku proizvodnju u Auto Unionu, čime je postavljen temelj za prvi automobil iz Ingolstadta s četverotaktnim motorom. „Novi Audi“ lansiran je na tržište 1965. – 25 godina nakon što je posljednji Audi 920 sišao s montažne trake u Zwickauu u Saskoj 1940. godine, nakon zaustavljanja proizvodnje uzrokovanog ratom, i 55 godina nakon što je isporučen prvi Audijev automobil, Audi Type A 10/22 KS.

U Ingolstadtu, tvrtka je željela učiniti tehnološku promjenu vidljivom imenom novog modela. Oznaka „DKW“ uvijek se usko povezivala s dvotaktnim motorom, pa se više nije koristila za vozila koja je proizvodila tvrtka Auto Union GmbH. Umjesto toga, novi je automobil dobio ime „Audi“, poznato iz predratnog doba – u početku bez ikakvih dodatnih sufiksa i bez vlastite oznake modela. Automobil se trebao prodavati kao Auto Union „Type Audi“; interno je nomenklatura oznaka nastavljena: DKW F 102 postao je F 103. Ovaj „početnik“ potom je postao osnivač cijele serije modela.

S gledišta povjesničara čini se posebno važnim još jedan detalj: naziv novog automobila čista je oznaka modela; naziv tvrtke 1965. ostao je Auto Union GmbH. AUDI AG osnovan je samo 20 godina kasnije, 1985.; od tada tvrtka i njezini proizvodi nose isto kratko, pamtljivo ime: Audi.

Proširenje obitelji: prvi Audi postaje kompletna obitelj modela

Pojavom dodatnih modela i razina snage, novom Audiju pridružili su se Audi 80, Audi Super 90, Audi 75 i Audi 60. Samo je prvom Audiju uskraćena oznaka „72“ tijekom cijelog razdoblja proizvodnje. Neslužbeno je, među kupcima i tiskom, bio poznat samo kao „Audi 72“ ili „Audi (72 KS)“. Novi Audi sišao je s proizvodne trake u kolovozu 1965. Od proljeća 1966. bio je dostupan i kao karavan, poznat kao „Variant“ od strane Volkswagena. Modeli limuzina bili su dostupni u izvedbama s dvoja i četvera vrata, a viša razina opreme mogla se naručiti kao opcija – s dodatkom „L“. Godine 1966. seriji se pridružio Audi 80 s 80 KS, a nedugo nakon toga predstavljen je bogato opremljeni Audi Super 90 kao vrhunski model. Njegova vizualna razlika od ostalih modela uključivala je standardne kromirane elemente na blatobranima, a s većim motorom i 90 KS postizao je maksimalnu brzinu od preko 160 km/h – respektabilna brojka u to vrijeme. Godine 1968. Audi 60, sa svojih 55 KS, upotpunio je ponudu, a Audi 75 zamijenio je varijante od 72 i 80 KS.

U reklamama za poslijeratni Audi nazivali su ga „srednjetlačnim motorom“ jer je 1,7-litreni motor, s omjerom kompresije od 11,2:1, bio negdje između tipičnog benzinskog motora i dizelskog motora u to vrijeme. Također je bio dulji od DKW-ovog trocilindričnog motora – DKW F 102, koji je poslužio kao osnova za novi Audi, morao je biti produžen za 100 milimetara, a hladnjak je bio postavljen pod kutom u odnosu na motor s lijeve strane. Umjesto okruglih prednjih svjetala koja su se nalazila u kromiranoj rešetki F 102, Audi je imao pravokutna prednja svjetla u nešto široj crnoj rešetki hladnjaka. Četverostupanjski mjenjač s mogućnošću mijenjanja brzina na volanu bio je uključen kao standard; automatski mjenjač nije se nudio u ovoj seriji. Poput svog prethodnika, DKW F 102, novi Audi je imao disk kočnice postavljene unutar mjenjača. Napuštanje dvotaktnog motora imalo je upečatljiv učinak: u prva tri mjeseca proizvedeno je 16 000 novih Audija.

Tijekom sedmogodišnje proizvodnje, F 103 je samo neznatno modificiran. Za modelsku godinu 1970., svi modeli dobili su paralelne brisače vjetrobrana umjesto suprotno rotirajućih, kao i revidiranu armaturnu ploču. Kupci su sada uz dodatnu naknadu mogli naručiti i mjenjač s niskim stupnjem prijenosa umjesto standardne ručice mjenjača postavljene na upravljaču. U ljeto 1970., grlo za punjenje goriva limuzine premješteno je sa stražnje strane na desnu stražnju ploču. Stražnja svjetla stilski su bila zasnovana na onima Audija 100, koji se proizvodio od 1968. i označio je početak uspješne Audijeve C serije.

Auto Union „Tip Audi“ proizvodio se do ljeta 1972. Sredinom 1972. naslijedio ga je potpuno redizajnirani Audi 80. Najmanji model u obitelji F 103, Audi 60, postao je najuspješniji; više od polovice svih proizvedenih Audi modela prve generacije (416.852 vozila) bili su Audi 60 i Audi 60 L: ukupno 216.987 jedinica. Već same prodajne brojke pokazuju važnost ovog automobila za marku s četiri prstena. Označio je tehničku i ekonomsku prekretnicu za tvrtku. Novi Audi i članovi njegove obitelji naišli su na toliko velik interes između 1965. i 1972. da su ne samo postavili temelje za pionirsku Audijevu ponudu modela, već su i vratili Auto Union na put uspjeha te tako doprinijeli dugoročnoj neovisnosti marke Audi unutar Volkswagen grupe.

Autodijelovi AutoPower
Autodijelovi AutoPower

Kada je „novi Audi“ – kako je nazvan u priopćenju za javnost koje je pratilo njegovu svjetsku premijeru na Međunarodnom sajmu automobila IAA u Frankfurtu na Majni – predstavljen 1965

Kako je stanovništvo postajalo sve bogatije, tako su rasla i očekivanja ljudi u vezi s novim automobilima