Évalueriez-vous un moteur VW?

Izvršni direktor VW-a Oliver Blume, jedan od najutjecajnijih rukovoditelja u automobilskom sektoru, podržava odgodu zabrane motora s unutarnjim izgaranjem, planirane za 2035. godinu. Otkrivamo koji bi mogli biti njegovi motivi za ovaj stav magazin de piese auto online.

Évalueriez-vous un moteur VW?

Kad šef VW-a Oliver Blume govori, njegove riječi imaju ozbiljnu težinu – za sektor, za industriju i za cijelo društvo u Europi. Zato je vrlo važno razmisliti zašto Blume dovodi u pitanje izvorni plan postupnog ukidanja motora s unutarnjim izgaranjem 2035. Blume, možda najvažniji rukovoditelj u automobilskoj industriji u Europi i čelnik najvećeg proizvođača automobila na kontinentu, pozvao je na više vremena za postizanje ciljeva planiranih za 2030. i 2035. godinu.

Bila je to druga godina koja je uzburkala raspoloženje vozača diljem EU. Prema planu, posljednji novi automobili s motorima s unutarnjim izgaranjem, bilo da su benzinski, dizelski ili hibridni, moći će se registrirati u Europskoj uniji 2035. godine. Zapravo, ostavljena je rupa u zakonu s oznakom "otvorenost tehnologije" za prestanak proizvodnje motora s unutarnjim izgaranjem. To znači da ako se nakon 2035. novi motori s unutarnjim izgaranjem mogu pokretati gorivima koja su ekološki prihvatljiva i nefosilna (npr. sintetička ili vodikova), automobili opremljeni motorima s unutarnjim izgaranjem i dalje će ispunjavati uvjete za registraciju.

U prethodnim izjavama, šef VW-a je više puta pokazao da vjeruje u prelazak na električnu mobilnost dugoročno. Međutim, Blume sada poziva na veću fleksibilnost u provedbi novih propisa. Prema njegovim riječima, prijelaz "zahtijeva stalne provjere koje stvarno odražavaju koliko se brzo širi električna mobilnost", rekao je menadžer za Neue Osnabrücker Zeitung. Kad je rekao: „Gdje je to primjereno, kreatori politika trebali bi biti fleksibilni u pogledu vremena prijelaza“, mislio je upravo na odgodu krajnjeg datuma za konvencionalne motore s unutarnjim izgaranjem.

Sada je bilo potrebno preispitati stvarnost. Blume, koji je ujedno i na čelu Porschea, nazvao je nedavne planove Europske komisije za stroža ograničenja propisa o voznom parku pravim korakom. Proizvođači automobila dobit će tri godine više nego što je planirano da ispune stroža ograničenja emisija CO₂ koja su trebala stupiti na snagu 2025. (tj. do 2028.). U suprotnom, njemačka automobilska industrija, gdje je udio modela s motorima s unutarnjim izgaranjem visok, bila bi prisiljena platiti kazne EU-a od nekoliko stotina milijuna eura. Međutim, Nijemci ne bi bili jedini koji bi stradali - Renault bi, primjerice, također imao problema s poštivanjem strožih propisa o emisijama.

Zašto Blume želi da se umirovljenje motora s unutarnjim izgaranjem odgodi što je dulje moguće?

Automobilska industrija, posebno njemačka, trenutno se suočava s ogromnim izazovima – ili točnije: problemima. Još uvijek neriješeni trgovinski spor sa SAD-om, koji je pokrenuo Donald Trump, samo je jedan od rizika koji visokopozicioniranim menadžerima iz svijeta kotača donose neprospavane noći. Drugi ozbiljan slučaj je ozbiljan pad prodaje u Kini. I kao šlag na sve, kupci u Njemačkoj, najvećem tržištu automobila u Europi, boje se kladiti na električna vozila, u čiji su razvoj uložene milijarde. Nije slučajno da je u siječnju 2025. Blumeov kolega Ola Källenius, koji je osim što je šef Mercedesa i čelnik Europskog udruženja proizvođača automobila ACEA, pozvao na ublažavanje propisa protiv klimatskih promjena.

Kakve veze ima zaustavljanje motora s unutarnjim izgaranjem sa sintetičkim gorivima?

S obzirom na slabu prodaju električnih vozila u Njemačkoj, prijelaz na električne pogone ne napreduje puno. Prema propisima EU, samo se potpuno električni automobili smatraju vozilima s nultom emisijom. A što ćemo s motorima s unutarnjim izgaranjem, tj. s benzinskim, dizelskim i hibridnim modelima koji trenutno čine oko 80 posto ukupne prodaje u Njemačkoj? Ekološka goriva bi mogla biti spas. Istaknuti europski političari, uklj. i vjerojatni budući njemački kancelar Friedrich Merz, izjasnili su se u korist odgode zabrane motora s unutarnjim izgaranjem, ističući alternativna goriva kao rješenje. Ali kada će se pojaviti „zelena“ sintetička goriva ili „zeleni“ vodik? Za sada nema jasnoće o ovom pitanju.

Udio "zelenog" vodika u Njemačkoj je ispod jedan posto, a za njim praktički ne postoji potražnja iz prometnog sektora. A sintetička goriva se trenutno proizvode u homeopatskim dozama. Na primjer, japanska energetska tvrtka Eneos, koja želi opskrbljivati Mazdu, Subaru, Suzuki i Toyotu klimatski neutralnim gorivom na Expo 2025 u Osaki u listopadu, nedavno je izvijestila o količini goriva proizvedenog dnevno u njezinom pilotnom postrojenju: to je bila samo „jedna barel“ dnevno, što je ekvivalentno 159 litara!

Što će se dogoditi u budućnosti?

Prijedlozi Europske komisije za ublažavanje produljenog razdoblja za usklađivanje s pravilom o emisijama CO₂ trenutno su u raspravi u Europskom parlamentu i 27 država članica EU-a. Navodi se da bi se čelnici u pregovorima također zalagali za dodatne promjene graničnih vrijednosti. Također je moguće da će se zabrana ICE-a odgoditi nakon 2035. godine.

Zaključak

Treba li odgoditi postupno ukidanje motora s unutarnjim izgaranjem ili ne? Teško pitanje. To bi bilo bolje za industriju, ali ne i za klimu. Mnogo toga ovisi o vozačima i njihovim izborima pri kupnji novog automobila. U stvarnosti, svatko može "umiroviti" motor s unutarnjim izgaranjem prelaskom na električnu energiju - koliko god to želi.

Autodijelovi AutoPower
Autodijelovi AutoPower

Kad šef VW-a Oliver Blume govori, njegove riječi imaju ozbiljnu težinu – za sektor, za industriju i za cijelo društvo u Europi

Bila je to druga godina koja je uzburkala raspoloženje vozača diljem EU